Constituirea organismelor parohiale

Evenimente Ianuarie 27, 2022

Membrii Consiliului parohial şi supleanţii, persoane majore, se aleg pe termen de 4 ani, activează benevol şi pot fi realeşi.

Conform „Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române” şi „Regulamentului pentru organizarea, funcţionarea şi dizolvarea organelor deliberative şi executive în parohiile, protopopiatele şi eparhiile din Patriarhia Română”, în prima etapă a alegerilor, duminică, 16 ianuarie, la nivelul parohiei au fost alese noul Consiliu parohial şi noul Comitet parohial. Ședința de constituire a Consiliului parohial a avut loc Duminică, 23 ianuarie, la 8 zile de la alegere în Biserică, după Sf. Liturghie. Ședința de constituire a Comitetului parohial va avea loc duminică, 30 ianuarie, după Sf. Liturghie. Preotului paroh, ca preşedinte al tuturor organismelor de la nivelul parohiei, îi revine îndatorirea ca la opt zile, în duminica imediat următoare, după ce Adunarea parohială electorală i-a ales pe membrii Consiliului, să întrunească noul Consiliu parohial în prima sa şedinţă, care va fi una solemnă. Solemnitatea şedinţei de constituire este dată atât de locul, Biserica parohială, cât şi de momentul, îndată după Sfânta Liturghie, de desfăşurare, dar mai ales de faptul că în cadrul acestei şedinţe consilierii aleşi, inclusiv supleanţii, depun jurământul de credinţă rostind formula prevăzută în Regulament: „Jur înaintea lui Dumnezeu şi pe conştiinţa mea că voi îndeplini obligaţiile mele de consilier parohial cu cea mai deplină conştiinciozitate, respectând Statutul şi regulamentele bisericeşti din Patriarhia Română. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“. Fiecare consilier are de semnat formularul de jurământ, pregătit prin grija preotului paroh. În finalul şedinţei de constituire, Consiliul parohial deleagă „dintre membrii săi aleşi“ un epitrop care să sprijine mai îndeaproape parohul „în administrarea corectă şi eficientă a bunurilor parohiale“ (art. 26 din Regulament, coroborat cu art. 63 din Statut). Trebuie remarcat faptul că, faţă de prevederile vechiului Statut (din 1948), rolul epitropilor a fost diminuat, cea mai mare parte a atribuţiilor epitropilor revenind în competenţa preotului paroh: „Parohul este administratorul întregii averi parohiale mobile şi imobile împreună cu Consiliul parohial, sub controlul Centrului eparhial“ (art. 64 al. 1 din noul Statut). La foarte scurtă vreme după şedinţa de constituire a noului Consiliu parohial, preotul paroh va convoca din nou consiliul în prima şedinţă de lucru, în care noii consilieri sunt chemaţi, la început de an, să exercite câteva dintre atribuţiile cele mai importante ce le revin. Astfel, în această primă şedinţă de lucru, Consiliul parohial:

 

- întocmeşte bugetul parohial (de prevederi) pentru anul 2014 (art. 61 al. 1 lit. b din Statut);

 

- întocmeşte raportul anual privind situaţia economico-financiară a parohiei (bugetul de execuţie) în anul 2013 (art. 61 al. 1 lit. c din Statut). Atât bugetul de prevederi pentru 2014, cât şi cel de execuţie al anului 2013 urmează a fi avizate în şedinţa ordinară anuală a Adunării parohiale, după care vor fi înaintate, prin protoierie, spre a fi aprobate de către Permanenţa Consiliului eparhial (art. 55 lit. d şi i din Statut);

 

- elaborează raportul anual privind activitatea Consiliului parohial, pe care îl prezintă spre aprobare Adunării parohiale, în proxima şedinţă (art. 61 al. 1 lit. d din Statut);

 

- în parohiile în care Comitetul parohial are prevederi şi evidenţă gestionară proprie în cadrul bugetului parohial, tot în această primă şedinţă de lucru, Consiliul parohial desemnează doi cenzori pentru controlul financiar al Comitetului parohial şi primeşte spre verificare justificarea financiară a gestiunii Comitetului parohial pentru anul 2013 (art. 61 al. 1 lit. e şi f; art. 66 al. 4 din Statut).

 

După emiterea şi comunicarea ordinelor circulare eparhiale privind alegerile la nivelul fiecărei eparhii, Consiliul parohial al fiecărei parohii „desemnează dintre membrii Adunării parohiale un delegat pentru alegerea membrilor mireni ai Adunării eparhiale din circumscripţia respectivă“ (art. 61 al. 1 lit. a din Statut; art. 87 din Regulament). Prin urmare, delegatul care va fi desemnat elector, reprezentant al parohiei, pentru alegerile mireneşti la nivel eparhial, adică membru în colegiul mirenesc care îi va alege pe cei 20 de membri mireni ai fiecărei Adunări eparhiale, nu trebuie neapărat să fie dintre consilierii parohiali, ci doar membru al Adunării parohiale, adică oricare dintre persoanele de pe lista definitivată la nivelul fiecărei parohii, care a fost ulterior vizată de protoierie.

 

Referitor la lucrările Consiliului parohial ar mai fi de amintit că acest organism executiv de la nivelul parohiei „se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie“ (art. 62 al. 1 din Statut), „este legal constituit cu prezenţa a trei pătrimi dintre membrii săi şi ia hotărâri valabile cu votul a două treimi dintre membrii prezenţi“ (art. 62 al. 3). „Lucrările şi hotărârile Consiliului parohial se consemnează într-un registru de procese-verbale ale şedinţelor“ (art. 62 al. 4); anumite proceduri, precum cele electorale, implică şi încheierea unor procese-verbale separate, pentru ca un exemplar să poată fi transmis spre aprobare sau confirmare către protopopiat sau către Centrul eparhial. Încheierea fiecăruia dintre aceste procese-verbale se va menţiona în registrul de procese-verbale ale şedinţelor, în aşa fel încât respectivul registru va fi oglinda tuturor lucrărilor Consiliului parohial dintr-o parohie.

 

Citește alte articole despre: EVENIMENTE